Sinds wanneer zijn de traditionele monsters opeens niet zo slecht
meer? Er zijn nog voldoende voorbeelden van zombies die je liever niet
tegenkomt zoals die in World
War Z en The Walking Dead. Toch staat
daar een film zoals Warm
Bodies tegenover. In het wereldje van de vampiers is er echter een
volledige transformatie gaande. Van de dracula verhalen waarin vampiers meestal
in en in slecht waren, gingen we naar de monsters in Buffy waarin Angel de
inherente slechtheid van vampiers uitdaagde. Tegenwoordig zijn er series zoals The Vampire Diaries en True Blood, waarin er goede en
slechte vampiers bestaan. In Twilight wordt de vampier zelfs de ideale
partner.
Traditioneel gezien staat de vampier en de
zombie voor ultieme 'witheid'. Richard Dyer schreef hier bijvoorbeeld zijn
tekst Whiteness al over, die zeer de moeite waard
is om te lezen. Hoewel we veel lezen over de stereotypes die bestaan over
minderheden, zijn deze er ook over de meerderheden. Deze stereotypes hebben
echter vaak niet de consequenties als die voor de minderheden hebben. De
stereotypes worden namelijk als positief gezien, juist omdat ze tot de
dominante groep behoren. Het stereotype van de witte mens is over het algemeen
rationeel, rijk, emotieloos, staat dichtbij de technologie en heeft geen ritme
gevoel. Dit staat natuurlijk duidelijk in contrast met het stereotype van de zwarte
mens die over het algemeen die zich zou laten leiden door zijn emoties, arm is,
emotioneel is, dicht bij de natuur staat en altijd een excellent ritme gevoel
heeft. Deze laatste twee leiden vaak tot de aanname dat zwarte mannen beter in
bed zouden zijn dan witte mannen, die te rationeel en emotieloos zijn. Wit zijn,
komt dichtbij dood zijn. Een lijk wordt omgeschreven als spierwit en heeft
natuurlijk weinig gevoel. Een vampier is simpelweg een representatie van de
hyper witte (dode) man. Bedenk er dan ook bij dat vampieren vaak rijk zijn en
leven van onschuldige mensen door ze letterlijk leeg te zuigen. De vampier is
traditioneel gezien de representatie van de rijkste 10% van de samenleving. Ik
vind het verwarrend dat er juist nu een positiever beeld van dit monster wordt
getoond. In tijden van crisis zou je verwachten dat het monster een monster
blijft. Maar de rijke uitzuigende witte vampier blijkt sexy te zijn, gewild en
soms zelfs vegetariër...
De terugkeer van de zombie in series als The Walking Dead is daarentegen logisch ten tijden
van crisis. De constant consumerende zombie staat symbool voor de consumerende
samenleving die meer en meer wil en blind blijft inkopen. De samenleving die
niet op kan houden met het afstormen op de sale (goed en grappig
gerepresenteerd in de Southpark trilogie Black Friday) wat
uiteindelijk leidt tot de vernietiging van alles. Een film als Warm Bodies vind ik dan ook logischer dan de
goede vampier. Warm Bodies vertelt het verhaal van R, een
zombie die geneest door in contact te komen met een meisje dat zijn hart weer laat
bonken. Ja, het klinkt enorm cheesy, maar de film is zich daar van bewust en
geeft er een grappige twist aan. Een film waarin zombies niet inherent slecht
zijn, maar er een weg is naar genezing, geeft hoop dat onze consumptie
maatschappij misschien kan veranderen.
Om terug te keren naar de vampier, kun je
de tendens om een goede vampier neer te zetten ook anders bekijken. Als je de
vampier niet ziet als een representatie van ultieme witheid, maar als een
representatie van het ultieme monster, kan de acceptatie van het monster betekenen
dat onze maatschappij oude 'monsters' steeds meer omarmt. Hiervoor moet je de
monster zien als de ‘Ander’. Zo kan True
Blood worden beschouwd als
een andere manier om het verhaal van de Civil Rights Movement te visualiseren. Warm Bodies kan gelezen worden als het helpen
van drugsverslaafden (het eten van de hersenen van mensen laat de zombies weer
voelen) en ze weer integreren in de maatschappij door ze te laten zien dat los
van drugs (of het eten van hersenen) je kunt voelen en ervaren. Een musical als Wicked draagt hier verder aan bij door de
'slechterik' aan het woord te brengen en dus een minder zwart-wit beeld neerzet
van wat goed en slecht is. Twilight blijft
echter problematisch, met Native-Americans die letterlijk in dieren veranderen
en de rijke vampiers die nu opeens vredelievend zijn, maar wel een creepy
stalker in de familie hebben die ‘s nacht in je kamer kijkt naar hoe je slaapt.
Dus hoewel er sommige films en series een metafoor kunnen zijn voor de acceptatie
voor wie vroeger als een 'monster' werd gezien, zijn ze dat zeker niet
allemaal.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten