De betekenis van blaxploitation zit eigenlijk al in het woord
zelf. Klassieke exploitation films zijn vaak met een laag budget en in een
korte tijd gemaakt, wat vaak terug te zien is in de cinematografie. Zo wordt
het bij sommige films midden in een scene opeens donker terwijl hetzelfde
gesprek gewoon doorgaat, of verschijnt er aan de bovenkant van het frame een
microfoon in beeld. Wat exploitation films zijn, varieert door de tijden heen.
Maar vaak worden de films zo genoemd omdat ze een bepaald element van film
'uitbuiten'. Rip-offs, valse beloftes in de promotie van de film (bijvoorbeeld
een naakte vrouw op de poster, terwijl er maar één shot van een naakte
vrouw in de hele film zit): over het algemeen speelt men op zo’n manier op de
verwachtingen van de kijker in, dat die kijker de film wilt zien, maar dat de film
vervolgens niet overeenkomt met de geadverteerde film.
Exploitation films lieten vroeger vaak zien wat door de censuur
over het algemeen niet werd toegestaan, zoals seksuele content of simpelweg
naakte mensen, drugs gebruik etc. Exploitation films werden meestal niet in de reguliere bioscoop afgespeeld maar in bijvoorbeeld drive
ins. Het interessante aan deze films is dat ze ruimte gaven aan het uiten van
andere artistieken of politieke ideeën dan Hollywood. Tegenwoordig kan echter
worden gezegd dat Hollywood ook exploitation producties maakt. Daarmee is het
begrip exploitation door de jaren heen wat diffuser geworden. Porno wordt
overigens eveneens vaak tot het exploitation 'genre' toebedeeld.
Om terug te keren naar blaxploitation is
dit de uitbuiting (exploitation) van zwarte mensen (black) door veel zwarte
acteurs in films te plaatsen die vaak stereotypes uitbeelden die hun oorsprong
vinden in imperialisme en racialisme. Deze films trekken op hun beurt een zwart
publiek, want voor deze periode waren er nauwelijks zwarte mensen op het grote scherm te zien. Daarnaast was het moeilijk om voor radicaler werk geld te
krijgen, dat nog (bijna) volledig bij witte organisaties moest worden gehaald.
Blaxploitation kwam voor het eerst rond 1971 op grotere schaal voor. Opvallend genoeg kwamen deze films uit Hollywood, die puur een mogelijkheid tot inkomsten zag en de Civil Rights Movement tevreden wilde houden. In de
jaren '80 en ’90 kwam Hollywood er echter achter dat een groot aantal van de film bezoekers zwart
was, ongeacht of er zwarte mensen op het scherm werden afgebeeld en nam het
blaxploitation genre af. Waarom de moeite nemen om speciaal voor zwarte mensen
film te maken als ze toch al naar ‘normale’ films gaan als The Exorcist?
In blaxploitation films is er vaak een grotendeels
zwarte cast, wat zelfs nu weinig voorkomt. Hoewel zondagavond wel voor het
eerst een film geregisseerd door een zwarte man en met een grote zwarte cast de
Oscar voor Beste Film heeft gewonnen, Twelve
Years a Slave van Steve McQueen. Alleen al het laten zien van zwarte mensen
op het scherm is dus op zich al een goed ding. Echter kunnen rollen die
algemene stereotypes bevestigen in blaxploitation films wel bijdragen aan de
stereotypering en stigmatisering van het beeld van de zwarte man of vrouw in
onze maatschappij. Brandon Wander beschrijft in een artikel, over blaxploitation uit de jaren '70, zes films, en deze
voldoen eigenlijk allen aan het Buck stereotype. De films die ik tot nu toe zelf
uit de jaren ’70 heb gezien voldoen ook aan dit stereotype. Het stereotype van de Buck zet zich af van het koloniale idee
dat zwarte mensen als kinderen moeten worden ‘opgevoed’. De Buck is daarom een agressieve,
altijd naar seks verlangende zwarte man (of vrouw, maar meestal zijn het mannen), wat het tegenovergestelde is van een onschuldig, hulpeloos kind.
Blaxploitation films zijn qua interpretatie moeilijk in een hokje te duwen. Zo speelt bijvoorbeeld Pam
Grier in Foxy Brown een sterke,
zwarte 'heldin'. Zij probeert op een slimme manier een
drugsorganisatie onderuit te halen door de organisatie te infiltreren, maar
tegelijkertijd doet ze dit met haar seksuele 'exotische' aantrekkingskracht en
is het uiteindelijke doel wraak. Dit leidt haar karakter terug naar ideeën over
zwarte mensen als emotioneler en meer gedreven door seks omdat ze dichterbij de
natuur zouden staan. Bovendien relateert het aan het Buck stereotype waarin
elk probleem met geweld en seks wordt opgelost.
Het is dus moeilijk om één beeld van
blaxploitation te geven. Nieuwsgierig wat jij ervan vindt? Dit zijn een paar
'bekendere' films die tot het blaxploitation genre kunnen worden gerekend:
- Dolemite (een
film gemaakt met het doel vooral de muziek van Rudy Ray Moore te verkopen,
microfoons verschijnen constant in beeld, het verhaal is moeilijk te volgen en
de editing is ronduit verwarrend)
- Shaft (ook een van de eerste)
- Een documentaire over blaxploitation: Badasssss Cinema: A Look at 70s Blaxploitation Cinema
Geen opmerkingen :
Een reactie posten