maandag 1 december 2014

Pap gooien: Sunny Bergman's Zwart als roet/Our colonial hangover



Tess en ik zijn afgelopen donderdag (27 november) naar de nieuwe documentaire van Sunny Bergman gegaan: Zwart als roet (in het Engels Our colonial hangover) op het IDFA. Het was een echt 'event'.  Bij binnenkomst stond er een drumband op het podium van Tuschinski 1 en na de documentaire werden Sunny Bergman en alle andere mensen die haar geholpen hadden bij het maken van deze documentaire geïnterviewd. Tess en ik vonden Zwart als roet een goed onderwerp om weer eens met pap te gooien!



pro ik ben er klaar voor
ik ook nu!
sorry
ik had half vier gezegd toch?
ik dacht drie uur
maar maakt niet uit
ik moest echt even eerst wat eten
had nog niet geluncht
goed zo
hehe
Tess wijsheden
goed
Zwart als roet
Our colonial hangover
Wat was je eerste indruk en hoe ben je na het weekend over Zwart als Roet na gaan denken?
Ik heb de documentaire wel aan iedereen aangeraden, zeker aan diegenen die niet echt over racisme/ Zwarte Piet nadenken of het onzin vinden, omdat ik denk dat de film heel veel basale dingen over racisme, zeker in de Nederlandse maatschappij, goed uitlegt.
De eerste en laatste indruk was dus wel goed.
Is dat bij jou veranderd?
Nee ik ben het met je eens maar er is een 'maar...'
ik ben benieuwd!
want hoewel in de Q&A na de docu wel de rol van Sunny beter aan het licht kwam, weet ik niet of in de documentaire - waarin Sunny als witte vrouw toch een hoofdrol speelt - ze niet het risico loopt de 'white messiah' te worden: de witte vrouw die de zwarte mensen wel zal redden zoals Daenerys in Game of Thrones
Ja die kritiek begrijp ik wel
dat neemt natuurlijk niet weg dat het belangrijk is dat zo'n documentaire wordt gemaakt
maar stelt meer de vraag aan wie het is de documentaire te maken,
hoewel in de docu Sunny Bergman natuurlijk wel vraagt aan de directeur van de VPRO of ze ook deze positie kon hebben als ze zwart was geweest
Aan de ene kant is dat natuurlijk problematisch, maar aan de andere kant denk ik dat de kritiek niet helemaal werkt omdat 1) ze steun heeft van de beweging zelf en daar helemaal in is op gegaan en 2) ze in de documentaire juist het doel had om de ongemakkelijke manier waarop witte mensen omgaan met racisme
Ja, die tweede is een goede, ik zat meer met dit idee nog in m'n hoofd te woelen.
Maar ik denk wel dat de documentaire heel anders zou zijn geweest als-ie door een zwart iemand zou zijn gemaakt en we kunnen ons afvragen of de documentaire net zoveel zou worden besproken door de witte intellectuele kringen in Nederland als dit het geval was geweest.
Ja dat is een goed punt. Het gaat misschien ook niet per se om het dualisme zwart-wit, want die bestaat ook niet zo radicaal, maar juist om de interactie die er tussenligt en de ervaring van die scheidingslijn die soms in het dagelijks leven wel wordt gemaakt
Ja precies
Nog elementen die er voor je uitsprongen?
Ik vond het fietsstelen fragment sterk, waarin drie jongens (twee gekleurde jongens en een 'Hollandse' blonde jongen) opzichtig een fiets stelen. De blonde jongen krijgt hulp aangeboden, bij de andere twee wordt de politie gebeld.

Ja dat wilde ik ook voorstellen!
Dit is natuurlijk al wel vaker gedaan, maar het halen van dit voorbeeld naar Nederland is goed, want vaak wordt dit enkel over het buitenland gemaakt (over de V.S. bijvoorbeeld).
Ik vond ook de confrontatie die Sunny aanging met haar voormalig huisgenoot sterk.
Ja, maar ik verwacht er wel veel kritiek op van 'tegenstanders' of 'sceptici' die gaan zeggen dat het fragment geframet is voor een bepaalde agenda.
hoe bedoel je dat precies?
Nou hoe je met knip-en-plakwerk het kan doen lijken dat niet-witte Nederlanders veel sneller als verdacht worden gezien
Ja en in dat fragment had ze ook duidelijk veel geknipt
Ja. Maar het zou een flauwe kritiek zijn denk ik.
Maar ik vond de confrontatie met de huisgenoot het sterkst; wat ik echt goed vond aan de film is dat ze op een hele persoonlijke manier liet zien hoe wit privilege en racisme werkt, ook bij haar.
Ja dat vond ik ook, het was niet alsof ze zei: "Kijk hoe racistisch Nederland is en hoe goed ik ben."

Ja inderdaad, ze liet zien dat het een proces is waar je nooit helemaal klaar mee bent.
De humor is ook goed dat geeft soms wat lucht in de documentaire, zoals haar vader.
Ja dat was leuk! En, ja, die vader wat een baas.
Aan de andere kant komen we dan wel weer terug bij waar we het eerst over hadden: gaat het wel echt om het verhaal van de witte Nederlander, of is het niet gewoon tijd dat de zwarte Nederlander aan het woord komt en wit Nederland met de neus op de feiten drukt? Nu is het toch een beetje comfortabel, want dit bericht over racisme wordt misschien eerder geaccepteerd door een wit publiek als het van een witte filmmaker komt.
Ja dat heeft er zeker ook mee te maken,
maar ik denk ook niet dat Sunny Bergman dat zou ontkennen
Nee, dat denk ik ook niet.
Wat ik ook leuk vond aan de première was de reactie van het publiek op sommige scènes.
haha ja
vooral die scene met de directeur van de VPRO
iedereen dubbel
hahaha ja jeetje ik kon me toen ook echt niet inhouden
Die arme man, die werd buitengesloten omdat hij D66 aanhing in zijn studententijd.
"een man van middelbare leeftijd zijn is ook niet altijd makkelijk"
JEZUS
haha ja
maaaaaar
Het is natuurlijk wel zo dat een man zijn en bepaalde poltiieke voorkeuren hebben met vooroordelen komt, maaar in de context van de docu over racisme komt dat dan een beetje banaal over
alsof hij er een wedstrijdje van wil maken.
Ja inderdaad, dat is wel een goede opmerking
Dat wedstrijdje maken is inderdaad geen goed idee, zeker niet gezien zijn huidige positie (rijk-man-blank-bestuurlijke functie).
Het zou mooier zijn geweest als hij gewoon had geluisterd en de kritiek had geaccepteerd.
Ja of zijn visie op de kritiek had gegeven zonder in de verdedigende positie te treden.
Het zou beter zijn geweest als hij de dialoog was aangaan.
Het lijkt me trouwens wel best leuk om een keer een docu te maken over mannen en de stereotypes over mannelijkheid.
Ja!
Ook in relatie tot de Thierry Baudet/Julien Blanc discussie?
zeker
Misschien is dat iets voor een volgende Pap Gooien?
lijkt me een goed plan!
laten we meteen zien dat feminisme niet over alleen vrouwen gaat
precies
nog een sluitwoord?
"vergeet geen muts op te zetten deze winterdagen, want het is echt heel koud" - Tess (2014)
haha dat is een goede
Heb jij nog een serieuzer slotwoord?
Nou Zwart als roet is in ieder geval een aanrader voor vanavond voor voor- en tegenstanders van zwarte piet.
Ja, dat lijkt me een goede slotzin!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten