dinsdag 18 november 2014

Moet dit nou?


Er was één ding waar ik me mateloos aan heb geërgerd toen ik begin september weer door Amsterdam fietste. Ja, de bovenstaande advertentie dus. Na even snel Google-werk bleek dat dit een gerecyclede reclame is, die eerder dit jaar (waarvan deze afbeelding ook afkomstig is) ook al is ingezet om meer New York Pizza's te verkopen. In 2013 verkochten naakte, beschilderde modellen ook pizza's op straat. Ook al zijn er meerdere online platformen die dit soort seksistische reclames en marketingstunten aan de kaak stellen, wilde ik toch even kort ingaan op de aannames die de marketingafdeling van New York Pizza heeft gemaakt door deze ongeïnspireerde reclame door Nederland te verspreiden.

1. Alle mannen houden van pizza
2. Alle mannen houden van naakte, blanke vrouwen
3. Studenten zijn voornamelijk mannen
______________________________________+
Naakte vrouwen met ons logo doet studenten pizza komen (ook al is die pizza klef en is de korst veel te dik)

Waarom maak ik zelf de aanname dat New York Pizza hun reclames alleen op mannen toespitst? Omdat (naakte) vrouwen al heel lang worden gebruikt in reclames om consumenten naar hun producten te lokken. De ultieme aanname? Zij hebben het geld om de producten te kopen, en beslissen daarnaast ook hoe het geld wordt besteed.

Maar wat mij nog het meeste boeit in deze reclame: is dit slechte photoshop of bodypaint?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten