donderdag 16 oktober 2014

Perloo: de puzzel van de iPhone


Als je iemand ziet in de trein of in de bus, die gefrustreerd haar iPhone schudt, draait en keert, zou het zomaar kunnen zijn dat je een speler van de app Perloo waarneemt. Perloo is een puzzelspel waarin je verscheidene ingewikkelde puzzels moet oplossen die allemaal gebruik maken van de specifieke eigenschappen van de iPhone. Op de afbeelding hierboven zie je bijvoorbeeld een puzzel waarbij je gebruik moet maken van het licht dat op het scherm van de iPhone valt. Enkel door het licht vanuit de juiste hoek op je iPhone te laten komen, kun je door middel van de prisma's een 'gat branden' naar het volgende level.

Op het Nederlands Film Festival's Game Sessies - een discussie over de relatie tussen film en game - waren ook de makers van deze app aanwezig. Aangezien Perloo opent met een filmpje alvorens op de puzzels in te gaan, maakt het niet alleen gebruik van puzzels en spel, maar ook van film. In hun presentatie over de app, legden ze uit dat ze geïnteresseerd waren in de manier waarop hedendaagse media als het ware 'kijkt' naar de wereld om zich heen. Een iPhone heeft een camera, een microfoon, reageert op licht, op zwaartekracht en ga zo maar door. Op die manier heeft de iPhone eigenlijk allerlei manieren om naar de wereld te kijken. In de Perloo app word je uitgedaagd het perspectief van de iPhone in te nemen. Als het ware kijk je dus als een iPhone naar de wereld wanneer je Perloo speelt.

Dit brengt natuurlijk interessante vragen met zich mee. Want als een iPhone op een bepaalde manier naar de wereld kijkt via een app, zit daar dan ook een bepaalde ideologie aan vast? Geeft Perloo bijvoorbeeld een filosofisch wereldbeeld van de iPhone weer, terwijl een aandelen app vooral een financieel wereldbeeld geeft? En in hoeverre speelt een iPhone met jou als jij een puzzel probeert op te lossen en je iPhone fanatiek aan het schudden, draaien en keren bent? Controleer jij de iPhone of controleert de iPhone jou? Of zit het ergens tussenin? De trailer van Perloo stelt ook vragen:




In een volgend artikel zal ik verder schrijven over hoe spellen bepaalde wereldbeelden kunnen uiten. Een iPhone, computer of console is dan slechts een van de vele vormen waarin het spel en diens ideologie tot uiting kan komen. 




Geen opmerkingen :

Een reactie posten