maandag 10 februari 2014

Mag ik een vrouw zijn in 'Black Ops II'?

Zombies neerschieten, vanuit een zoldertje met een sniper stiekem mannen opjagen, al rond reddend met een shotgun iedereen de baas worden, wie doet het tegenwoordig niet? Wanneer je met je vrienden Black Ops II speelt, behoort dit allemaal tot een bron van vermaak.  Hoewel videogames tegenwoordig vooral door volwassenen worden gespeeld, lijkt er toch een beeld aan te kleven dat het een onnozel tijdverdrijf is voor voornamelijk tieners. Dit strijdt nogal met het aantal games dat uitkomt dat voor een 18+ publiek. Daarnaast lijkt het soms alsof de game industrie denkt dat er enkel mannen gamen, terwijl het aantal vrouwen dat games speelt, blijft groeien. Dat de representatie van vrouwen in games niet altijd positief is, werd al aangetoond door Anita Sarkeesian met haar videoserie Tropes vs. Women in Videogames. Dat het niet makkelijk is om als vrouw in de game industrie te werken, is ook beschreven. Ik hoop nog steeds een keer een nietsvermoedende groep gamende jongens te benaderen met de vraag "Hee, mag ik meedoen?". Om ze dan nietsvermoedend te verslaan. Als je een meisje bent, wordt er niet van je verwacht dat je kunt gamen, maar als een meisje dat wel gamet, heb ik zo mijn ergernissen.

Mannen in mutliplayer van Black Ops II
Black Ops II is een leuk spel. Persoonlijk ben ik fan van het proberen te overleven in de town terwijl zombies uit de grond en ramen klimmen. Ze worden steeds sneller en sterker en zien er verschrikkelijk uit, wat toevoegt aan de spanning. Dit is vooral leuk als je speelt met meerdere mensen waarbij er soms heuse paniek kan uitbreken als degene met het meest geüpgrade geweer dood gaat en je een ronde zonder diegene moet overleven. Dit alles spreekt voor het spel op zich. Ik heb echter een kritiekpuntje. Ik erger me eraan dat er in Black Ops II geen optie is om een vrouwelijk lichaam en bijbehorende stem te hebben. Doordat je letterlijk door de ogen van het karakter kijkt dat je bestuurt, word je die persoon. Hierdoor word je helemaal in het spel gezogen. Vervreemdend vind ik het iedere keer als ik dan met een hele zware stem zeg 'ugh' of dat wanneer mn dood wordt terug gespeeld, ik zie dat ik eigenlijk een kale man ben. Hierdoor kan ik me soms even niet inleven in het spel. Dit staat dan nog los van de problemen die ik krijg als er in de campaign van Black Ops II opeens allemaal zwarte mannen met kapmessen op me afrennen en van mij verwacht wordt dat ik die neerschiet. Deze scene is in de context van een historische gebeurtenis geplaatst, maar dit neemt niet weg dat de raciale aspecten hiervan nogal problematisch kunnen worden geïnterpreteerd.     


Kat
Halo, daarentegen, geeft wel de optie om voor een vrouwelijk figuur te kiezen. Daarbovenop zit er in de campaign van Halo: Reach ook een vrouw, Kat. Zij behoort tot het team waarin je zit, ongeacht of je man of vrouw bent. Het horen van een vrouwelijke stem bij het karakter dat je bestuurt, voegt voor een vrouwelijke speler zoals ik toe aan hoe ik me kan inleven in de game. Daardoor speelt Halo soms prettiger dan Black Ops II. In andere edities van Halo ben je meestal de masterchief, waarbij je de optie hebt de default mannelijke optie te veranderen in een vrouw. In Halo is de default, of wat wordt gezien als 'normaal', dus nog wel altijd een man. Eveneens is het jammer dat de masterchief in alle promotie voor Halo duidelijk als een man wordt neergezet, maar de mogelijkheid om voor een vrouw te kiezen is al een vooruitgang.

Mijn concluderende vraag is dan vooral aan de makers van Black Ops II: 'Mag ik voortaan ervoor kiezen om een vrouw te besturen?' Aangezien ik door iemands ogen kijk en een lichaam bestuur, vind ik het fijn als op zijn minst de stem herkenbaarder is dan de zware stem van een 'stoere' man. Dat is al een begin voor het toegankelijker maken van games voor iedereen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten