zaterdag 28 juni 2014

Film Klassiekers I

Rear Window
Een verlaat artikel van mij, maar wel met leuke tips! Omdat het tempo vaak wat lager ligt, worden ze vaak saai gevonden, maar klassiekers hebben ook zeker wat te bieden. Zo laten ze vaak zien waarom film is zoals hij nu is of manieren van acteren en filmen die we nu niet meer tegen komen.  Termen die nu als volslagen normaal worden beschouwd, vinden hun origine in de filmwereld. Hier een paar tips voor oude films, die zeker de moeite waard zijn een keer te kijken.


Rear Window (Hitchcock, 1954)
Laura Mulvey gebruikte deze spannende thriller van Hitchcock om de 'male gaze' uit te leggen. In veel films neemt, volgens haar theorie, de camera de positie in van de (heteroseksuele) mannelijke blik, die vrouwen tot objecten maakt en delen van het vrouwenlichaam tot fetisj maakt. In deze film is de mannelijke hoofdpersoon getuige van een misdaad, en begluurt vanuit zijn raam vaak de mooie buurvrouw aan de overkant. Dit is een echte klassieker binnen film studies, waar deze film eigenlijk altijd wel behandeld wordt.



La Dolce Vita (Frederico Fellini, 1960)
De Italiaanse Paparazzo maakt in deze film constant foto's, aan hem hebben we dan ook de term 'paparazzi' te danken. Voor de rest zijn de beelden prachtig in deze film en de vrouwen ongelofelijk irritant en naïef. Het Italiaans, de zwart-wit beelden en natuurlijk de beroemde fontein scene (die overigens terugkeert in Chocolat (Lasse Hallström, 2000)) dragen bij aan een film ervaring die vooral om de esthetiek en symboliek draait. Daarnaast voelt La Dolce Vita ook heerlijk romantisch aan door het acteerwerk en het prachtige Italiaans.


Das Kabinet des Dr. Caligari  (Robert Wiene, 1920)
Een van de bekendste Duits expressionistische stomme films, die ook een spannende horror/thriller is. De uitdrukkingen en decors zijn prachtig en passen inderdaad perfect bij het expressionisme van die tijd. Leuk om te kijken voor decor, het overdreven acteerwerk en de spannende verhaallijn.


Metropolis (Fritz Lang, 1921)
Een science fiction film uit de jaren '20, prachtig gemaakt, maar problematisch in zijn afbeelding van vrouwen en joden. Een verhaal over de verschillende sociale klassen en het leven in de modernistische stad. Industrie en de mens als machine staan centraal in deze film.


Die Abenteuer des Prinzen Achmed  (Lotte Reiniger, 1926)
Een oriëntalistische en ongeëmancipeerd sprookje dat bestaat uit cut-outs. Die Abenteuer des Prinzen Achmed is een van de oudste animatiefilms die we nog terug kunnen kijken. De film is helemaal met de hand gemaakt door Reiniger. Elk figuurtje is door haar uitgeknipt. Door te werken met verschillende kleuren licht, creëert ze verschillende sferen in haar film.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten