donderdag 24 april 2014

De Fesjun van the Satorialist: West vs. de rest

'On the street... Fashion in detail, Peru'
via

Ken je van die street style blogs? In mijn recentelijk afgesloten tienerjaren bekeek ik een paar keer per week naar de hippe mensen die de eer hadden om door ook weer hippe straatstijl-fotografen te kunnen worden gefotografeerd. Op een gegeven moment ben ik ermee gestopt, maar een van de meest beroemde straatstijl-fotografen, Scott Schuman van the Satorialist, heb ik aangehouden op mijn blogfeed. Ook al kijk ik zelden uitgebreid naar zijn foto's, afgelopen week wist hij mijn interesse weer te wekken. 

Schuman is namelijk nu in Peru. En wat heeft hij daar gevonden? Fashion met een hoofdletter F.

Parijs
Milaan
Normaalgesproken schiet Schuman in modehoofdsteden als Milaan, Londen, New York, Parijs. Alhoewel de mensen die hij fotografeert een diverse groep is - werkend bij grote modebladen of niet, man of vrouw, kinderen, volwassenen, bejaarden, zwart, wit, bruin - hebben ze twee dingen gemeen: ze hebben genoeg geld om zich stijlvol te kleden, en ze zijn afkomstig uit of wonen in Westerse landen. Dan heb je dus al een voorsprong.

'Another monochromatic color story...'
via
'The colors of Morocco'
via
Wat ik leuk vond aan Schuman-in-Peru was dat hij de Peruvianen op een soortgelijke manier als hij New Yorkers zou fotograferen: in een omgeving waarin zij zich comfortabel voelen, in hun 'normale' kloffie. Schuman haalt inspiratie van de Peruviaanse - en eerder ook Marokkaanse - outfits, hun kleurenpalet, combinaties. In plaats van hun 'armoedige' levensomgeving te benadrukken en de 'noodzaak' van hun kleding, laat Schuman zien dat mode in alle landen en in alle sociaal-eoconomische klassen leeft.

Aan de andere kant: in tegenstelling tot het fotografieproject Humans of Teheran, slaagt Schuman er niet in om de diversiteit van Peru of Marokko te vangen. Terwijl Schuman in het Westen de rijkere, stijlvolle bovenklasse fotografeert, worden in Marokko of Peru de lagere klassen zijn fotografie-focus, alsof deze landen homogeen zijn. Op deze manier exotiseert Schuman toch door de hippe andere kant van Marokko of Peru - of London, Parijs, en New York - achter te houden.

15.00 update: in zijn nieuwste post van vandaag, stelt Schuman globalisatie (= verwestering) en het behouden van de Peruviaanse culturele identiteit tegenover elkaar - wat denken jullie hiervan?

Skater girls, Vanak Square
via

Geen opmerkingen :

Een reactie posten