woensdag 9 april 2014

De wonderlijke wereld Westeros: Seizoen vier is begonnen

Michiel Huisman en  Emilia Clarke als Daario en Daenerys
Game of Thrones is en zal altijd een obsessie van mij blijven. De vele, complexe karakters, de niet traditionele manier van de afslachting van hoofdpersonages: ik blijf ervan genieten. En toch ben ik ook kritisch op deze serie zoals ik al eerder heb uitgewezen.

Aflevering één van seizoen vier, Two Swords, belooft alweer veel goeds. De draken zijn gegroeid en er is een Nederlandse acteur bij. Michiel Huisman speelt de knappe, mysterieuze Daario Naharis en dat doet hij in de eerste aflevering met volle overtuiging. Hij past er meteen bij. Prins Oberyn, oftewel de 'Red Viper' is ook ten tonele gekomen en maakt meteen indruk. Hij maakt de onderhand wel bekende manier van het introduceren van karakters in Game of Thrones door via seks en geweld. Hij belooft veel goeds (of slechts, het is maar hoe je het bekijkt).

Jammer is dat na alle kritiek Two Swords meteen duidelijk maakt dat Daenerys Mhysa blijft, oftewel de Witte Messias, en dus niet gebroken wordt met deze raciaal problematische representatie. Als ze door het kamp loopt van de bevrijde slaven, vallen de donker getinte slaven massaal op hun knieën en horen we ze 'Mhysa!' roepen. 

Tyrion is wat serieuzer geworden. We merken dat hij het moeilijk heeft en dat hij zich realiseert dat hij het niet gemakkelijk zal krijgen. Hij doet z'n best om Sansa te helpen, maar zij is volledig getraumatiseerd, wat goed in de make-up is overgebracht: wit gezicht, rode ogen, het is erg geloofwaardig. Het is dan ook fijn om haar even te zien schijnen en lachen als ze een ketting krijgt van een man die ze van Joffrey's wreedheid heeft gered in een van de vorige seizoenen. 

De volgende aflevering heeft zeker wat in petto: Joffrey's huwelijk zal denk ik velen verassen. Ik zal niks verklappen, maar ik kan wel zeggen dat ik uitkijk naar de reacties. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten