dinsdag 27 mei 2014

Van Cookie tot hip hopera Trapped in the Closet: R. Kelly

Op YouTube kun je de inmiddels 33 afleveringen lange hip hopera Trapped in the Closet van R. Kelly bekijken. R. Kelly rapt/zingt een uitgebreid verhaal over verscheidene karakters, die aan elkaar gelinkt zijn door seksuele relaties of familie banden. Ik zal hier niet alle 33 episodes samenvatten, maar het is zeker de moeite waard om ze te bekijken.


Al eerder schreef ik voor deze blog over blaxploitation en hoe het stereotype van de Buck hierin terugkeert in de vorm van een pimp, priester/pastoor, zwarte actieheld, gangster, ex-convict etc:

Het stereotype van de Buck zet zich af van het koloniale idee dat zwarte mensen als kinderen moeten worden ‘opgevoed’. De Buck is daarom een agressieve, altijd naar seks verlangende zwarte man (of vrouw, maar meestal zijn het mannen), wat het tegenovergestelde is van een onschuldig, hulpeloos kind.

Al de bovengenoemde figuren zijn eigenlijk standaard in een blaxploitation film. In dit artikel wil ik het hebben over hoe R. Kelly in zijn Trapped in the Closet serie deze stereotypes aanpakt.

Rufus en zijn vrouw Cathy in therapie

De pastoor Rufus
In blaxploitation film is de pastoor vaak behulpzaam in de strijd van de zwarte actieheld, heteroseksueel en niet weg van meerdere seksuele escapades. In Trapped in the Closet blijkt in de eerste paar afleveringen dat Rufus een affaire heeft met een man, Chuck, terwijl hij getrouwd is met Cathy. Rufus heeft het moeilijk met zijn gevoelens voor Chuck, zijn geloof en hoe dit Cathy impliceert. Rufus wordt gedurende geen enkele aflevering benoemd als homoseksueel en hij zegt nog steeds verliefd op Cathy te zijn. Daardoor is hij niet duidelijk gelabeld als queer door de serie zelf. Doordat die benoeming uitblijft, lijkt het voor een man net zo normaal om met een man een affaire te hebben als een vrouw. Als een gevolg lijkt seksualiteit een meer vloeiend begrip te worden. Dit blijkt ook uit het koppel Roxanne en Tina, die geen van beiden als queer worden bestempeld, maar wel bij elkaar zijn, totdat Tina Roxanne verlaat om bij de vader van haar nog ongeboren kind te zijn. Daarmee keert ze toch terug naar een heteronormatief bestaan.

Het tonen van homoseksuele relaties gaan niet alleen in tegen de blaxploitation stereotypes maar ook tegen de kritiek die vaak op rap en hip hop muziek wordt geuit dat deze homofoob zou zijn. Jammer genoeg lijkt het er wel op dat 'the package' in Trapped, wat lijkt te duiden op HIV en vele personages in de hip hopera zou kunnen besmetten, zijn origine te vinden in de relatie tussen Chuck en Rufus. Dit maakt hun homoseksuele relatie tot een gevaar voor alle heteroseksuele relaties in de series, wat natuurlijk als problematisch kan worden gezien.


Pimp Lucius
Pimp Lucius is een trotse pooier, die zich in vol ornaat kleed, wat een verwijzing lijkt te zijn naar hoe de meeste blaxploitation sterren gekleed gingen. Pimp Lucius wordt door zijn omgeving vaak enkel Lucius genoemd, tot zijn frustratie. Vandaar dat hij iedereen verbetert die vergeet zijn status als pooier te benoemen (zie hierboven). Dit maakt hem iemand die telkens zijn status moet verdedigen, en daarmee misschien ook wel zijn mannelijkheid. Daarnaast stottert Lucius, wat hem verder in zijn stereotype Buck figuur ridiculiseert. Dit staat in contrast met de pooier in de blaxploitation film, die vaak de rol van hyper mannelijke actieheld vertegenwoordigt.

Twan

Ex-Convict/gangster Twan
Twan is net uit de gevangenis. Alsnog lijkt hij elk probleem met geweld te willen oplossen, zoals elke blaxploitation held dat vaak doet. Kenmerkend is dan ook zijn uitspraak: "A real gangster moves with violence," tegenover de rustigere, meer zakelijke, Sylvester: "A real gangster moves in silence". Twan's agressiviteit wordt onredelijk doordat Sylvester hem telkens wijst op de gevolgen die zijn gewelddadige uitspattingen zouden kunnen hebben. Daardoor wordt duidelijk dat de Buck die alles met geweld oplost, in vele 'real-life' situaties niet werkt.

Zo zet R. (Sylvester) Kelly dus behoorlijk wat stereotypes op zijn kop. Vrouwelijke rollen zijn in Trapped goed uitgewerkt en zijn niet slechts seksuele objecten. Dit staat dan wel weer in contrast met zijn clip voor het nummer Cookie waarin elke vrouw slechts een versiersel is in de mise-en-scene. De clip weergeeft een patriarchisch, heteronormatief beeld, waarin R. Kelly de baas is, en de vrouwen er slechts zijn om hem te dienen.


Toch lijkt R. Kelly wel te duiden op een invloedrijke positie die hij misschien heeft als rapper. Hij draagt tijdens een van de scenes namelijk een ambtsketen.  De hip hopera heeft in zijn geheel ook minder de gelikte uitstraling van Cookie, maar lijkt bewust de kijker te willen wijzen opdat hij/zij een film kijkt. Zo zien we een keer Sylvester in een auto rijden, maar hij rijdt duidelijk niet echt in een auto te zien aan de beelden op de ruiten van de ramen, die onrealistisch bewegen ten opzichte van de bewegingen van het stuur. In 2005 is het echter vrij makkelijk om dit geloofwaardiger over te laten komen, dus lijkt het een bewuste keuze. Hierdoor wordt een kijker eraan herinnert dat hij/zij een film kijkt en dus niet de 'realitiet'. Hiermee wijst Trapped in the Closet nog sterker naar het feit dat elk personage slechts een filmconstructie is of stereotype kan zijn. Het zou gaaf zijn als R. Kelly meer aandacht zou gaan geven aan de vrouwelijke rollen in zijn Trapped in the Closet serie. Hoewel ze beter uitgewerkt zijn dan de vrouwen in Cookie, missen ze nog de diepte van de meer aanwezige mannelijke karakters. We zullen zien wat er nog komt... Hier is in ieder geval de eerste aflevering:


Geen opmerkingen :

Een reactie posten