dinsdag 6 mei 2014

Wat is het verschil tussen een gamer en een speler van videogames?

Negatieve perceptie op de term 'gamer'
Ik schiet mensen neer, omdat ik dat een leuk tijdverdrijf vind. Tegelijkertijd probeer ik te voorkomen dat de Verenigde Staten in 2025 in een oorlog met China belandt. Daarnaast probeer ik aliens van me af te vechten terwijl ik een belangrijke missie vervul. In een fantasierijk landschap vecht ik met draken. Dit doe ik niet iedere dag. Nu ik in Londen zit en mijn Xbox in Amsterdam is achtergebleven, doe ik het al helemaal bijna nooit. Ik schrijf wel mijn scriptie over Black Ops 2 en mannelijkheid, en heb dus veel gelezen over videogames. Ik speel games en ik ben er in geïnteresseerd, ben ik dan ook een gamer? Zo zou ik het zelf niet noemen.

De term gamer kan positief en negatief geïnterpreteerd worden. Het kan verwijzen naar iemand die erg goed is in het spelen van games, geïnteresseerd is in game nieuws en alles wat eromheen draait. Hij of zij is dus een fan van games, gamen en de cultuur die daar omheen hangt. Het kan echter ook een negatieve term zijn. Een gamer kan iemand zijn die al zijn tijd besteedt aan gamen. Daardoor zou hij of zij zichzelf verwaarlozen en niet meer bewust zijn van de dingen die er in zijn of haar 'echte' leven gebeuren. Een andere negatieve connotatie is wanneer een groep gamers bepaalt wie er volgens wel of niet voldoet aan de regels van het zijn van een gamer. Gamers zouden dan bijvoorbeeld bepaalde spelers belachelijk maken in de gamewereld omdat ze niet voldoende betrokken zijn. Het gaat dan om het 'recht' om jezelf een gamer te noemen. Hierdoor hebben sommige mensen een hekel gekregen aan de term.

Sue Morris, die uitgebreid heeft geschreven over First Person Shooters, schrijft het volgende over het verschil tussen gamers en spelers van games:
"“’Player’ describes a person engaged in the act of playing (analogous to ‘spectator’ in regards to cinema). The term ‘gamer’ implies the adoption of a subjective positioning based on gaming practices. Functionally it tends to mean that the person plays games regularly, has developed a respectable degree of proficiency at them and is party to a certain degree of shared knowledge held by those who identify as games (to continue the film analogy this would be equivalent of a ‘film buff’).”
Volgens Sue Morris is het verschil dus dat een speler simpelweg een spelletje speelt en een gamer meer iemand is die echt gefascineerd is in games en er veel tijd in stopt. De manieren waarop dit vervolgens wordt ervaren in relatie tot iemands identiteit verschillen natuurlijk van persoon tot persoon. Zo bestaat er een subreddit genaamd truegaming waar discussies worden gevoerd over gamen, waaronder over de term 'gamer', die ook daar door sommigen als negatief wordt ervaren. Tegelijkertijd zijn ze wel bezig met een pagina waar extreem veel discussie is over games, wat volgens een 'officiële' definitie hen dan wel weer tot gamer zou rekenen. 

Uiteindelijk blijft het dus een persoonlijke keuze of de manier waarop andere mensen jouw gedrag herkennen als dat van een gamer of slechts iemand die soms speelt. Dit vind ik persoonlijk een interessante video over deze discussie.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten