woensdag 26 maart 2014

Pap gooien: Nucleaire Zwarte Piet

We gaan weer pap gooien! Ditmaal over het antwoord van Mark Rutte op de vraag van een journalist over Zwarte Piet tijdens de persconferentie over de Nucleaire Security Summit.




Zowi (Z): heeeee
Tess (T): hee Zowi
Z: Ik doe altijd lekker veel eeee's, haha.
Z: Sorry, even focussen: Rutte op de NSS, wat vind je ervan?
T: Ja, jij heb mij dat filmpje laten zien over Rutte die een vraag krijgt over Zwarte Piet op de NSS, de nucleaire top die nu in Den Haag is.
Z: Het is pijnlijk om naar te kijken.
T: Ja, super pijnlijk.
T: Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje raar vind dat Rutte deze vraag heeft gekregen op dit moment.
Z: Ja, dat sowieso. De journalist linkt de vraag nogal klungelig aan nucleaire veiligheid. Het is ook oneerlijk want hij kon zich helemaal niet voorbereiden, maar dat wijst dan wel weer op zijn naïviteit in deze situatie. Oftewel: dit laat maar weer zien dat hij er niks vanaf weet.
T: Ja. Ik denk dat het wel goed is dat hij zich niet heeft kunnen voorbereiden, omdat hij normaal gesproken altijd zo voorbereid en 'in control' is. Nu zie je inderdaad dat hij naïef, onwetend, en niet geïnteresseerd is in minderheidsproblemen en racisme, zoals we al zagen in de Geert 'minder Marokkanen' Wilders gate, waar hij ook niet snel een duidelijk standpunt over uitte. Terug naar de NSS: daar geeft Rutte antwoord op de vraag van de journalist door iets in de trant van het volgende te zeggen: "Zwarte Piet is zwart, dat is zijn naam. (...) Mijn vrienden in de Antillen hebben alleen maar geluk, want zij hoeven zich niet te schminken, terwijl ik mijn best moet doen om al die zwarte schmink eraf te vegen". Terwijl Obama er gewoon naast stond!

Z: Jep, again pijnlijk.

T: Blijkbaar zijn ze 'on first name basis', maar voor Obama misschien niet van harte...
Z: Dat toont aan dat hij totaal niet een verband ziet tussen de black face en racisme. En vooral in het bijzijn van een Amerikaan, die én de president is, én zwart is, is het pinlijk, omdat in Amerika de black face absoluut niet geaccepteerd is.
T: Ja, precies. Het is heel gênant dat hij zich hier totaal niet in heeft geïnteresseerd.
Z: Een beetje historisch onderzoek was sowieso wel handig geweest na het zwarte pieten debat.
T: En Sheila Sitalsing merkte ook zo puntig op in de Volkskrant dat hij naar zijn 'vrienden' in de Antillen wees, terwijl de VVD een poging doet om de migratie van de Antillen naar Nederland aan banden te leggen. Dus over welke vrienden heeft hij het dan, vroeg Sitalsing zich af.
Z: Ja, dat vind ik een goed punt. Rutte wil maar met iedereen vrienden zijn, met de Antillianen, met 'Barack', maar strijkt ze ondertussen wel tegen de haren in.
T: Dat klopt. Ik vind hem gewoon zo nep daarin. Hij is alleen vrienden met de Antillianen als het hem uitkomt.
Z: Dit laat maar weer eens zien dat de VVD, of in ieder geval Rutte, zich niet echt zorgen maakt over minderheden.
T: Gewoon ziek eigenlijk, eerst proberen ze ons land te weigeren, maar ze dan opeens vrienden noemen om te doen alsof hij zo goed is voor alle etnische lagen van de bevolking.
Z: Ja, zo'n politicus valt natuurlijk niet te vertrouwen: dan waai je met alle winden mee. Ik ben wel van de leuke uitdrukkingen deze keer...
T: Haha, ja, doe je goed prowi.
T: Wat ik Rutte alleen wel wil nageven is dat hij tenminste een keer stelling heeft genomen. Normaal gesproken is hij altijd zo afhoudend met een oordeel. Ook al ben ik het niet met zijn oordeel eens, hij komt er tenminste voor uit dat hij een premier is die alleen voor de blanke, (rijke) Nederlandse bevolking is.
Z: Ja, dat maakt voor mij nogmaals duidelijk dat op de VVD stemmen nooit een goed idee zal zijn. Hopelijk gaat dit voor meer mensen gelden.
T: Jup. In tegenstelling tot Asscher kunnen wij wel stemadvies geven ;)

Nog meer over deze uitspraak:
- Op Roet in het Eten 
- In Het Parool

Geen opmerkingen :

Een reactie posten